Her på bloggen min legger jeg ut mine egne tanker og kommentarer til det jeg er opptatt av for tiden; Hvordan øke gjennomføringen i videregående opplæring? Eller oftere sagt; Frafall i videregående opplæring. Nå også fra skolelederperspektiv...
Det er kanskje litt rart at NDLA ikke er invitert til å være med som arrangør? NDLA er ikke engang med under "m.fl."?
- Det er rart fordi Utdanningsforbundet organiserer mange av de som arbeider i NDLA, og fordi NDLA er kunde til Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening og Den norske Forleggerforening (flere årlige anbud).
Hvor lenge kan NDLA ignoreres? Konferer Ingunn Kjøl Wiigs blogginnlegg.
Når det gjelder NDLA er vel det et nettsted som har lagt ut litt lærestoff til et par-tre fag. NDLA vil vel som et hvilket som helst annet nettsted forsøke å "selge" sitt lærestoff. Jeg oppfatter seminaret som skal sette i gang diskusjoner om digitale læremidler, og at man kan få høre om ulike erfaringer med bruk av digitale læremidler. Og her har vel NDLA ikke så mye å bidra med? Jeg oppfatter det derfor ikke slik at Utdanningsforbundet ignorer NDLA. Denne gangen er vel ikke NDLA en av aktørene. Når det gjelder Ingunn Kjøl Wiig har vel hun etablert sitt eget nettsted? (www.delogbruk.no) Uansett, jeg gleder meg til seminaret!
På NDLA sin hjemmeside kan du lese: "Nasjonal digital læringsarena er et fellesinitiativ fra fylkeskommunene som har til hensikt å etablere fritt tilgjengelige, fullverdige, dynamiske fagnettsteder for alle fag i videregående opplæring." Dermed er det nok litt mer enn "et hvilket som helst nettsted", som du skriver. NDLA representerer i stor grad kjøperne av digitale læremidler i videregående skole, og hvis man ikke definerer kjøperen som aktør, syns jeg det er litt rart.
For øvrig vil de "par-tre" fagene fra høsten av være utvidet til 15, i tillegg er det noen av disse som har flere varianter.
Ja, og forventningene er store fra min side. Da NDLA ble etablert skulle det vel legges ut fag til skolestart i 2007? Men det tok sin tid. Nå venter jeg spent på hva slags ressurser som legges ut for de neste fagene. Det er mange fag som mangler tilgjengelige læremidler i dag. Fylkeskommunene bruker mye penger på dette, og da er det vel naturlig at forventningene er store. Men jeg synes det tar litt for lang tid før jeg ser resultatet at denne satsningen.
Den ble dessverre satt ut i livet og er blitt finansiert på en lite gjennomtenkt måte, og har derfor klart å provosere mange lærere, i stedet for å inkludere dem.
Så langt har de praktiske resultatene - såvidt jeg kan bedømme - heller ikke levd opp til løftene fra starten.
6 kommentarer:
Det er kanskje litt rart at NDLA ikke er invitert til å være med som arrangør? NDLA er ikke engang med under "m.fl."?
- Det er rart fordi Utdanningsforbundet organiserer mange av de som arbeider i NDLA, og fordi NDLA er kunde til Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening og Den norske Forleggerforening (flere årlige anbud).
Hvor lenge kan NDLA ignoreres? Konferer Ingunn Kjøl Wiigs blogginnlegg.
Nå skal Jan Arve Overland ha innlegg, så han vil vel skape en viss balanse her.
Når det gjelder NDLA er vel det et nettsted som har lagt ut litt lærestoff til et par-tre fag. NDLA vil vel som et hvilket som helst annet nettsted forsøke å "selge" sitt lærestoff. Jeg oppfatter seminaret som skal sette i gang diskusjoner om digitale læremidler, og at man kan få høre om ulike erfaringer med bruk av digitale læremidler. Og her har vel NDLA ikke så mye å bidra med? Jeg oppfatter det derfor ikke slik at Utdanningsforbundet ignorer NDLA. Denne gangen er vel ikke NDLA en av aktørene. Når det gjelder Ingunn Kjøl Wiig har vel hun etablert sitt eget nettsted? (www.delogbruk.no) Uansett, jeg gleder meg til seminaret!
På NDLA sin hjemmeside kan du lese: "Nasjonal digital læringsarena er et fellesinitiativ fra fylkeskommunene som har til hensikt å etablere fritt tilgjengelige, fullverdige, dynamiske fagnettsteder for alle fag i videregående opplæring." Dermed er det nok litt mer enn "et hvilket som helst nettsted", som du skriver. NDLA representerer i stor grad kjøperne av digitale læremidler i videregående skole, og hvis man ikke definerer kjøperen som aktør, syns jeg det er litt rart.
For øvrig vil de "par-tre" fagene fra høsten av være utvidet til 15, i tillegg er det noen av disse som har flere varianter.
Ja, og forventningene er store fra min side. Da NDLA ble etablert skulle det vel legges ut fag til skolestart i 2007? Men det tok sin tid. Nå venter jeg spent på hva slags ressurser som legges ut for de neste fagene. Det er mange fag som mangler tilgjengelige læremidler i dag. Fylkeskommunene bruker mye penger på dette, og da er det vel naturlig at forventningene er store. Men jeg synes det tar litt for lang tid før jeg ser resultatet at denne satsningen.
Jeg synes hovedtrekkene i NDLA er en god idé.
Den ble dessverre satt ut i livet og er blitt finansiert på en lite gjennomtenkt måte, og har derfor klart å provosere mange lærere, i stedet for å inkludere dem.
Så langt har de praktiske resultatene - såvidt jeg kan bedømme - heller ikke levd opp til løftene fra starten.
Legg inn en kommentar