Ja, vil de fleste som kjenner til skolen i dag. Og det påberoper de fleste seg. "Alle" vet hva som er best i skolen i dag og uttaler seg mer enn gjerne om skolens ve og vel. Fakta er at vi som jobber i dagens skole ikke kjenner oss igjen i hvordan dagens skole blir presentert og debattert i mediene og over små og store kaffekopper.
Men når det kommer til spørsmålet om det er sammenheng mellom undervisning og læring tror også "folk flest" det er en sammenheng. Men det er det jo ikke, eller det vil si; det burde vel være det. Men som Kristian Siem sier i Aftenposten for et par dager siden skriver "Men enhver elev har talent på sitt område. Det bør være rom for at lærere kan utvikle talentet hos den enkelte og stimulere til maksimal utvikling". Det kan sies mye om Siems sammenligning mellom utdanningssystemet i Norge og Storbritannia, men han har rett i et par ting: at læring må få fokus og at lærerne må få handlingsrom.
Så til politikere og andre som "vet alt" om skolen: La det bli en sammenheng mellom undervisning og læring. Gi oss handlingsrom og inspirasjon til å fokusere på elevens læringsprogresjon.
Her på bloggen min legger jeg ut mine egne tanker og kommentarer til det jeg er opptatt av for tiden; Hvordan øke gjennomføringen i videregående opplæring? Eller oftere sagt; Frafall i videregående opplæring. Nå også fra skolelederperspektiv...
onsdag 2. april 2014
fredag 4. mai 2012
3.påbyggingsår - et lureri?
Ny forskning viser at elever i videregående skole som velger 3. Påbyggingsår fra yrkesfag skaper frafall. NIFUstep legger dette fram i sin rapport. De videregående skolene har sagt dette lenge. Likevel fortsetter ungdomsskolenes rådgivere å anbefale ungdommer å velge denne utdanningsveien til studiekompetanse. Nå viser også forskning at dette ikke er veien å gå.
Samtidig viser tidligere tall fra SSP at flere fullfører og består videregående opplæring og studiekompetanse nettopp på grunn av muligheten til å gå veien om yrkesfag. Likevel synes jeg det er grunn til å rope et varsko: valget om 3.påbygningsår til studiekompetanse må ikke ta plassen for muligheten til spisskompetansen gjennom yrkesutdanningen. Norge trenger fagutdannede håndverkere!
Samtidig viser tidligere tall fra SSP at flere fullfører og består videregående opplæring og studiekompetanse nettopp på grunn av muligheten til å gå veien om yrkesfag. Likevel synes jeg det er grunn til å rope et varsko: valget om 3.påbygningsår til studiekompetanse må ikke ta plassen for muligheten til spisskompetansen gjennom yrkesutdanningen. Norge trenger fagutdannede håndverkere!
søndag 29. april 2012
Russetid...
blir til rusetid, forteller media oss denne helgen. Triste og sjokkerende historier om russen i Oslo og Akershus som bruker mye penger på arrangementer for å markere mange års skolegang. Det som for de fleste russ skal være en markering for fullført skolegang, blir desverre for mange rene luksusfellen. Stort pengeforbruk på fest og lite skolegang i oppkjøring til eksamen er sjelden forenelig med et videre studie- eller yrkesliv. Kan vi som jobber med ungdom hjelpe årets russekull til ikke å havne i frafallsstatistikken?
mandag 19. mars 2012
La klokkene ringe...
sa kronikkforfatteren i Aftenposten i dag da han tok til orde for tilsynstyranniet en skoleleder opplever i hverdagen. La klokkene ringe for noen som tar til orde for alle de tidstyvene vi kjenner men som ingen griper fatt i. Resultater fra Tidsbrukutvalget ble bare lagt i en skuff, slik kanskje også alle tilsyn og andre undersøkelser og rapporter gjøres? Er det virkelig ikke tid til å lede skole i den gode pedagogiske retning vi har mulighet for? Ja, da må det ringe noen klokker hos alle, både politikere, forskere, lærerutdannere, skoleeiere, ledere på alle plan - også i klasserommet.
Abonner på:
Innlegg (Atom)